HOE HET AFLIEP MET DIE BAAN?

Nou, dat was nog wel een dingetje. Voor mij dan hè. Want dat eerste gesprek ging hartstikke goed, de baan was hartstikke leuk, maar… En die maar kan ik nu nog steeds niet benoemen. Dus ik besloot gewoon dat tweede gesprek af te wachten en te kijken hoe dat verder zou gaan. De baan was een combinatie van administratief medewerker en begeleider kinderfeestjes bij een bedrijfje dat kinderfeestjes organiseert. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven. Het zou in eerste instantie om 18 uur per week gaan en dan in januari, februari en maart 32 uur per week zijn. De vrouw van wie het bedrijf is, zou dan nl. met zwangerschapsverlof gaan. Hoeveel uur het daarna zou zijn, was nog niet bekend. Enige nadeel dat ik kon bedenken was dat je altijd op zaterdag moest werken. In eerste instantie ongeveer 1/3e van de tijd.

Tijdens de vakantie heb ik natuurlijk vaak aan de baan gedacht. Die baan die op papier zo voor mij gemaakt leek te zijn, maar waarbij er toch een stemmetje in mijn achterhoofd steeds harder ‘nee!’ ging roepen. Ik snapte het niet goed. De baan leek me zo leuk, waar kwam dat stemmetje toch vandaan? En wat als ik dat stemmetje zou volgen en ik over een paar maanden nog steeds geen baan zou hebben? Dan zou ik mezelf natuurlijk voor mijn kop slaan. Op naar dat tweede gesprek dus. Het tweede gesprek zou gecombineerd worden met meelopen met een kinderfeestje, een rondje proefdraaien dus. Zou ik normaal niet doen, maar dat vond ik voor deze baan wel logisch. We hadden via de mail een datum gepland en ineens stuurde de feestjesmevrouw mij alvast het beoogde contract. De mail begon met “Ik heb een meeloopdag met je gepland staan, maar ik heb inmiddels ervaren dat het wellicht beter is om eerst het contract te sturen en je door te laten lezen. (Al doende leert men!)” Er ging een bel rinkelen bij mij. Dat had iets met geld te maken. Ze had nl. al een paar keer gezegd dat ze mij waarschijnlijk niet kon betalen wat ik gewend was. Ik heb wijselijk mijn mond gehouden, want ik wilde wel eens zien waar ze mee kwam. En dat ik minder ga verdienen dan in mijn laatstverdiende baan, dat heb ik ingecalculeerd. Ik opende het contract, las het door en was bijna in shock. Het salarisniveau lag onder dat van mijn uitkering. Kijk, is het nou een lullig baantje waarbij je wat licht administratief werk moet verrichten, dan zal het wel. Maar er wordt ook van je verwacht dat je werkt aan ‘de uitbreiding van de branding van het bedrijf’ en het opzetten van acties e.d. om dat te bereiken. En of je even drie maanden het bedrijf draaiende houdt tijdens het zwangerschapsverlof. Nee, niet de zwaarste baan van mijn leven, maar wel een baan waar er wat van je verwacht wordt.

Dilemma dus. Want ik wil zo graag werken. Bovendien staat het beter op je cv, ook al zou je van hieruit gaan kijken naar een andere baan. En daar zat ‘m nou net het probleem. Want van 18 uur in de week kan ik geen huishouden draaiende houden. Ik zal er dus een baantje bij moeten zoeken. Waarvoor ik toestemming moet vragen aan de feestjesmevrouw, want dat staat zo in het contract. Maar die toestemming ga ik natuurlijk niet krijgen, want dat zwangerschapsverlof. Het salaris was zo laag, dat ik zelfs bij die 32 uur een stuk minder zou verdienen dan bij die laatste baan, die 28 uur omvatte. Ik heb alles op een rijtje gezet. Ik heb de liefste om advies gevraagd. En vriendinnen en zussie. Ik besloot open kaart te spelen. Ik belde de feestjesmevrouw, deed mijn verhaal en legde de bal bij haar neer. De uitkomst was zoals ik verwachtte: het verhaal stopte. Jammer, maar het was geen haalbare kaart. Dat salaris vond ik wel een dingetje, maar als het mogelijkheden bood, nog wel overheen te komen. Het er niet bij kunnen werken vond ik echt een ding.

Dus nu zoek ik weer vrolijk verder. Er is nog steeds niet zo heel veel te vinden, maar ik doe gewoon net of het mijn werk is. 28 uur per week besteden aan het zoeken naar een baan red ik niet, maar ik steek er heel wat uurtjes in. Zou goed moeten komen toch?

One thought on “HOE HET AFLIEP MET DIE BAAN?

  1. jammer zeg, baan klinkt inhoudelijk heel leuk. hoe weinig stond daar tegenover dan, ben ik wel nieuwsgierig naar (mag je ook whatsappen hahaha 😉 )

Geef een reactie

