LIEVE OME LOEK

image

Lieve ome Loek,

Vandaag is het een jaar geleden dat u overleed. Ik weet nog goed hoe ik me voelde toen ik het hoorde. Het was een mengeling van verdriet en opluchting. U wilde niet meer, was klaar met het lijden en wilde naar papa. Vandaag, een jaar na uw overlijden en 15 maanden na het overlijden van papa, is er soms nog dat verdriet. Verdriet om dat wat niet meer is, om dat wat nooit meer terug zal komen. Maar vaker, veel vaker, zijn er de leuke herinneringen. Want jullie waren me een stel.

Ik geloof dat er nog ‘iets’ is na de dood. Dat het niet ophoudt als het leven hier eindigt. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet en hoe dat ‘iets’ er dan uitziet weet ik ook niet. Maar ik kan me zo voorstellen dat het daar een stuk levendiger is sinds u en papa er zijn. Dat het hiernamaals ook niet om de gebroeders Bakker heen kan. Misschien doen ze daar ook wel aan klaverjassen, zoals jullie dat vroeger altijd deden. Ik zie jullie al zitten, met een shaggie en een sigaartje. Een borrel erbij wellicht. En dan zo vals spelen als de neten en verzaken waar het kan. Schreeuwen om het hardst, iedereen in de maling nemen en bulderend lachen om jullie eigen grappen. Misschien gaat het er heel anders aan toe in het hiernamaals, maar het lijkt me zo leuk als jullie daar de boel ook een beetje op stelten zetten.

Maar hoe het er daar ook aan toe gaat, het meest van alles hoop ik dat u en papa samen zijn. Onlosmakelijk met elkaar verbonden, de één een stukje van de ander, de ander een stukje van de één.

Lieve ome Loek, ik geef u twee dikke kussen. Eentje voor u. En ook eentje voor papa.

3 thoughts on “LIEVE OME LOEK

Geef een reactie

